1/2

Beroemd in Zeeland

Beroemd in Zeeland, 2003 - 2005

In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes

Andy Warhol

 

Wat maakt een mens bijzonder? En hoe breng je dat tot uitdrukking in een foto? In Beroemd in Zeeland transformeert Rem ‘gewone’ mensen tot een uitzonderlijke versie van henzelf. Met onconventionele middelen en een heel team van vrijwilligers geeft hij in drie jaar tijd 1500 (!) Zeeuwen een spraakmakende make-over.

Beroemdinzeeland-80x120cm-DSCF5060.jpg

Roem

Voor de oude Grieken was er geen hoger doel dan roem vergaren om na hun dood herinnerd te worden als groot atleet, strijder of dichter. Ook de katholieke kerk houdt bijna tweeduizend jaar lang haar martelaren en heiligen in ere. Maar in de 20ste eeuw verandert het idee van beroemdheid onder invloed van de massamedia en de roddelpers. Rijkdom, schoonheid en excentriek gedrag zijn genoeg om op te vallen. De trend culmineert in realityshows als Big Brother die sterren maken van alledaagse mensen zonder noemenswaardig talent. Ze zijn beroemd, simpelweg omdat ze beroemd zijn.

 

Karakter

Rem wil juist laten zien dat ieder mens een eigen unieke schoonheid heeft. Een team van visagisten, kappers en stylisten helpt hem om elk individueel karakter zichtbaar te maken. Behalve make-up en haarlak gebruiken ze ook ongewone attributen, zoals mutsjes en haarspelden uit de traditionele Zeeuwse dracht; lakens die als Romeinse toga’s worden gedragen; modder om mensen mee in te smeren; en vissen, octopussen, krabben en kreeften in alle soorten en maten die dienen als decoratie.

 

Iconische beelden

De combinatie van ongewone esthetiek en tastbaar werkplezier levert zulke opmerkelijke resultaten, dat de geportretteerde Zeeuwen inderdaad beroemdheden worden. Hun foto’s worden op diverse plaatsen tentoongesteld, ze staan in diverse kranten en Omroep Zeeland maakt opnamen. Ook beroemdheden als Freek de Jonge, [....] en [....] laten zich graag door Rem fotograferen – en worden daarmee weer even ‘gewone’ Zeeuwen.